Konkurs polonistyczny "Licz się ze słowami"

Liczba odwiedzających: 42

SERDECZNIE ZAPRASZAM UCZNIÓW KLAS VII I VIII DO UDZIAŁU W KONKURSIE POWIATOWYM "LICZ SIĘ ZE SŁOWAMI"
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 8 im. I WDP w Legionowie wraz z nauczycielami języka polskiego ma przyjemność zaprosić nauczycieli i uczniów klas VII-VIII szkół podstawowych do wzięcia udziału w XVII edycji Powiatowego Konkursu Polonistycznego „Licz się ze słowami” pod patronatem Prezydenta Miasta Legionowo.
Konkurs organizowany jest w celu rozwijania zainteresowań polonistycznych i pogłębiania umiejętności językowych oraz ujawniania talentów wśród uczniów szkół podstawowych. Składa się z dwóch etapów:
I etap- szkolny do 12 lutego 2024 r.
II etap- międzyszkolny, powiatowy 19 marca 2024 r., godz. 92L
Podsumowanie konkursu i wręczenie nagród odbędzie się w maju 2024 r. w Szkole Podstawowej nr 8 im. I WDP w Legionowie.
Laureaci II etapu (I, II, III miejsce) otrzymają nagrody książkowe, wydawnictwa multimedialne, karty podarunkowe oraz dyplomy.
III. Cele ogólne konkursu polonistycznego:
1. Wyłanianie talentów i wspieranie uczniów zdolnych w rozwijaniu i poszerzaniu własnych zainteresowań i kompetencji.
2. Uwrażliwienie młodych ludzi na piękno i bogactwo języka polskiego, kulturę mowy.
3. Zdobywanie i wykorzystywanie nowych obszarów wiedzy polonistycznej (m.in. z zakresu frazeologii, leksyki, nauki o języku, literatury, sztuki) wykraczających poza program nauczania.
4. Motywowanie szkół do rozpoznawania i rozwijania kompetencji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz podejmowania różnorodnych działań w zakresie pracy z uczniem zdolnym.
Cele szczegółowe — operacyjne konkursu:
Uczeń przystępujący do konkursu potrafi:
1.Określić cechy charakterystyczne dla poszczególnych rodzajów i przypisać czytany utwór
do odpowiedniego rodzaju.
2.Wymienić podstawowe cechy gatunkowe poznanych utworów literackich (np. legenda, bajka, satyra, przypowieść, powieść, baśń, pamiętnik, komedia, fraszka, sonet, pieśń, tren, limeryk, ballada, epopeja).
3.Rozpoznać w tekście literackim np.: epitet, porównanie/ porównanie homeryckie, metaforę, animizację, personifikację, onomatopeję, apostrofę, anaforę, pytanie retoryczne, powtórzenie, symbol, alegorię, neologizm, eufemizm, zdrobnienie, zgrubienie i określić ich funkcję.
4.Określić tematykę oraz problematykę utworu.
5.Rozpoznać elementy rytmizujące wypowiedź, w tym wers, rym, strofę, refren.
6.Objaśnić znaczenia dosłowne i przenośne w tekstach.
7.Wykorzystać w interpretacji tekstów własne doświadczenia oraz elementy wiedzy o kulturze.
8.Interpretować dzieła sztuki, np. obraz, rzeźbę, fotografię, plakat, karykaturę, kolaż, wyklejankę, pocztówkę, ilustrację.
9.Dostrzec różnicę między literaturą piękną i literaturą naukową, popularnonaukową, publicystyczną i określić funkcje tych rodzajów piśmiennictwa.
10.Rozpoznać imiesłowy, poprawnie zastosować imiesłowowy równoważnik zdania, przekształcić go na zdanie złożone i odwrotnie.
11.Rozróżnić wypowiedzenia wielokrotnie złożone.
12.Przekształcić mowę zależną na niezależną i odwrotnie.
13.Rozpoznać w wypowiedziach związki frazeologiczne, dostrzec ich bogactwo oraz wyjaśnić ich znaczenie.
14.Funkcjonalnie wykorzystywać środki retoryczne.
15.Rozpoznać słownictwo ogólnonarodowe i słownictwo o ograniczonym zasięgu (np. terminy naukowe, archaizmy, kolokwializmy).
16.Tworzyć spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: recenzja, przemówienie, sprawozdanie, opis, opowiadanie.
Literatura dla ucznia
•Fredro Aleksander „Bajki” (np. „Paweł i Gaweł”, „Małpa w kąpieli”, „Bajeczka o osiołku”), Zielona Sowa, Warszawa 2013
•Fredro Aleksander „Zemsta”, Siedmiogród, Wrocław 2017
•Fredro Aleksander „Śluby panieńskie”, SBM Renata Gmitrzak, Warszawa 2023
•Kochanowski Jan „Fraszki” (np. „Na młodość”, „Na starość”,” Na Konrata”, „Na nabożną”,
„Raki”), Dragon, Bielsko — Biała 2019
•Krasicki Ignacy „Bajki” („Mądry i głupi”, „Dewotka”, „Człowiek i zdrowie”, „Syn i ojciec”,
„Chart i kotka”, „Dąb i dynia”, „Dwa psy”),Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2022
•Krasicki Ignacy „Satyry” (np. „Zona modna”), Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2020
•Mickiewicz Adam „Pan Tadeusz” (Księga I „Gospodarstwo”: Podkomorzego uwagi polityczne nad modami: wersy 435 — 459, Księga II „Zamek”: Pani Telimeny anegdota petersburska: wersy 591 — 656, Księga II „Zamek”: Muchy szlacheckie: wersy 698 — 726, Księga III „Umizgi”: Wyprawa Hrabi na sad: wersy 11 — 22, Księga V „Kłótnia”: Mrowisko: wersy 271 — 288), Rea, 2014
•Mrożek Sławomir „Małe prozy” („Hodowla”, „Krawiec”, „Śpiąca królewna”), Oficyna Literacka, Warszawa 1990.
ETAP SZKOLNY ODBĘDZIE SIĘ 8 LUTEGO W S. 66.
W PIERWSZYM ETAPIE OBOWIĄZUJĄ TEKSTY:
Fredro Aleksander „Śluby panieńskie”, SBM Renata Gmitrzak, Warszawa 2023
•Kochanowski Jan „Fraszki” (np. „Na młodość”, „Na starość”,” Na Konrata”, „Na nabożną”,
„Raki”), Dragon, Bielsko — Biała 2019
•Krasicki Ignacy „Bajki” („Mądry i głupi”, „Dewotka”, „Człowiek i zdrowie”, „Syn i ojciec”,
„Chart i kotka”, „Dąb i dynia”, „Dwa psy”),Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2022
•Krasicki Ignacy „Satyry” (np. „Zona modna”), Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2020
•Mickiewicz Adam „Pan Tadeusz” (Księga I „Gospodarstwo”: Podkomorzego uwagi polityczne nad modami: wersy 435 — 459.
nauczycielka języka polskiego